(te) Dik

Veel jongeren vinden zichzelf te dik
Factsheet

Risico's bij (te) dik zijn:
- meer kans op
  gezondheidsproblemen
  (o.a. hoge bloeddruk
   en diabetes)
- vaak vermoeider
- minder energie
- last van je gewrichten

 

Veel jongeren vinden zichzelf te dik. En wereldwijd is overgewicht een steeds groter probleem aan het worden. In Nederland heeft ruim 55% van de mannen en 50% van de vrouwen overgewicht.
Er wordt van overgewicht gesproken wanneer je gezondheid risico’s loopt door je gewicht. Een beetje dik is ook niet direct ongezond. 
Overgewicht ontstaat wanneer het lichaam, gedurende langere tijd, meer energie binnenkrijgt dan het verbruikt en het overschot aan energie wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Wanneer te dik?
Je lichaamsgewicht is het resultaat van de hoeveelheid energie (calorieën) die je binnen krijgt in verhouding tot wat je lichaam nodig heeft. Het belangrijkste is dat je gewicht past bij je lengte.
Met behulp van de Body Mass Index (BMI) kun je achterhalen of je te dik bent.
Wist je dat slechts 1 op de 5 jongeren die lijnen ook echt te zwaar is? Vind jij jezelf te dik? En waarom? Ben je ook echt dik volgens de BMI? Wat doe jij om op gewicht te blijven?

Wat kun je doen?
Als je jezelf te dik vindt, en je BMI geeft dit ook aan, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je gewicht op peil te krijgen en houden.
Om de hoeveelheid vetweefsel  te verminderen is het nodig dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je lichaam verbrandt.  Dan spreekt je lichaam vetreserves aan en wordt je dunner. Groenten en fruit eten zijn erg belangrijk om af te vallen. En ook voldoende water drinken.
Daarnaast is het belangrijk om niet te veel en juist gevarieerd te eten en voldoende te bewegen, Als je gezond eet, regelmatig beweegt en je goed voelt, is er niets aan de hand. Je kunt afvallen wel het beste geleidelijk aan doen, dit is namelijk het beste voor je gezondheid en geeft ook het mooiste resultaat. Bij afvallen is minder eten nog altijd het belangrijkste. Veel bewegen helpt ook, maar is niet genoeg.
Als je niks verandert aan je eetpatroon moet je echt heel veel extra bewegen om flink af te vallen.  Sommige mensen denken dat het overslaan van het ontbijt goed is om af te vallen. Het tegendeel is waar. Om goed en gezond af te vallen is het ontbijt bijna de belangrijkste maaltijd van de dag. Door te ontbijten wordt je spijsvertering in werking gesteld, waardoor je lichaam aan de slag gaat om te verbranden.
Als je het moeilijk vindt om een gezond gewicht te behouden kun je ook naar een dietist gaan. Dit is een specialist op het gebied van voeding en voedselpatronen. Samen met jou kan hij/zij dan kijken naar jouw voedingspatroon en je tips geven.

Kortom, om een gezond gewicht te behouden en overgewicht te voorkomen, is het belangrijk:

  • gevarieerd te eten, met niet te veel vet, suiker en alcohol
  • veel vezelrijke producten te eten, zoals groente, fruit, brood en aardappelen. Deze bevatten veel voedingsstoffen en zorgen voor een verzadigd gevoel.
  • elke dag voldoende te bewegen (minstens dertig minuten). Dat hoeft niet perse intensieve sportbeoefening te zijn. Ook activiteiten zoals traplopen, tuinieren, stofzuigen, wandelen en fietsen zijn prima.
  • het gewicht regelmatig (bv. 1x per week, vaker is niet nodig) te controleren en bij te sturen als dat nodig is: iets minder eten en iets meer bewegen voorkomt dat het uit de hand loopt.

Zie ook

Zoek je informatie bij jou in de buurt?
Klik en kijk (met inzoomen: rechtermuisknop) of jouw gemeente al een JONGIN site heeft.
Voor info, hulp én fun.

 

 En verder:

Overgewicht, of te dik? Bij 99gram kun je terecht voor tips, info, contact met leeftijsgenoten, én voor anoniem e-mail- en chatcontact met deskundigen.

Voedingscentrum Alles over voeding en gezond eten.
Vitamine-info Informatie over vitamines
Beweegmaatje Voor als je op zoek bent naar een sportmaatje
Nisb Alles over sport en bewegen